Ducati 1199 Panigale telah dilancarkan di pertunjukkan EICMA International Motorcycle Show di Milan pada 10-13 November 2011. Panigale merupakan model motosikal pengeluaran berenjin L-kembar (V-kembar pada kedudukan 90 darjah) yang paling berkuasa pernah dikeluarkan syarikat pengeluar motosikal Itali itu.
Model
ini tentunya tidak akan mengecewakan peminat superbike dengan pelbagai inovasi
yang ditawarkannya. Walaupun dengan peningkatan kuasa sebanyak 20hp, ia 10kg
lebih ringan berbanding model 1198 terdahulu dan merupakan superbike paling
ringan dalam kelasnya setakat ini, dengan berat kering hanya 164kg dan mampu
menjana 195hp kuasa pada 10,750rpm.
Pelarasan
injapnya hanya perlu dibuat setiap 15,000 batu berbanding 7,500 batu bagi model
terdahulu, dan ‘timing belt’ pula digantikan dengan kombinasi rantai dan gear.
Model Ducati ini juga kini menggunakan sistem klac basah dengan kawalan
gelinciran (slipper clutch) berbanding klac kering seperti tradisi mereka
dahulu.
Penggunaan
sistem injap desmodromik yang menggunakan aci sesondol kedua untuk menggantikan
gelung bagi menutup injap-injap telah membolehkan penggunaan konfigurasi
‘oversquare’ yang tinggi, iaitu dengan saiz omboh atau piston sebesar 112mm
berbanding lejang atau jarak perjalanan piston sebanyak 60.8mm. Enjin sebegini
sememangnya terkenal kerana kemampuan berputarnya yang amat laju.
Dilengkapi
sistem brek ABS, kawalan cengkaman (traction control), tunggang-dengan-wayar
(ride-by-wire) dan kawalan brek enjin , model Panigale ini juga didatangkan
dengan DES (Ducati Electronic Suspension) iaitu pelarasan suspensi secara
elektronik untuk penyerap hentak Öhlins NIX30 dan TTX-36 Shock untuk bahagian
belakang bagi model ‘S’nya.
FAKTA NOMBOR
4
Bilangan injap per silinder
4
Bilangan injap per silinder
112mm
x 60.8mm
Saiz liang dan lejang
Saiz liang dan lejang
195hp
@ 10,750rpm
Kuasa maksimum
Kuasa maksimum
132Nm
@ 9,000rpm
Tork maksimum
Tork maksimum
6-kelajuan
Transmisi dengan klac basah
Transmisi dengan klac basah


